Memandang ke langit melihat awan
Awan yang berarak sangatlah tebal
Marilah mari kawanku sekalian
Membaca celotehku sampai bebal

Khamis, Mac 25

Yeah

Setiap manusia mempunyai kawan.Tanpa kawan,kehidupan seorang manusia itu pasti bosan.Definisi seorang kawan sangat luas.Kebiasaanya manusia akan berkawan dengan manusia.Ada yang berkawan dengan binatang.Dan yang paling mahal,manusia yang berkawan dengan makhluk bukan manusia atau bukan binatang.Jika kita mempunyai kawan,pasti bermacam-macam jenis kawan kita akan ada.Ada yang perangai elok,ada perangai macam babi.

Saya mempunyai ramai kawan.Kawan saya datang dari segenap dunia,bangsa dan agama.Oh lupe pulak,kecuali orang yahudi dan maknyah kerana kalau saya berkawan dengan orang yahudi,saya mungkin akan cube bunuh cilanat tersebut.Kalau saya berkawan dengan maknyah pulak,saya akan cube jadikan mamat tu menjadi lelaki semula walaupun saya tahu usaha itu bagai mencurah air ke daun keladi.

Salah seorang kawan saya bernama Potek.Potek adalah seorang budak yang datang dari Pantai Timur.Dia ada ramai kawan.Saya tak tau la dier ade kawan yahudi dan maknyah ke tak.Tapi ape yang pasti,Potek mempunyai ramai kawan.

Potek mempunyai perlbagai hobi seperti bermain kereta dan kacau perempuan.Jika bercakap pasal kereta dengan Potek,hampir semua benda dier tau.Ade satu hari tu,ade mamat cube kelentong Potek pasal kereta.Habis mamat tu kene tiau sebab cite lebat dengan Potek dan kawan-kawanya,termasuklah saya.hehehe.

Jika bercerita pasal perempuan,Potek memang hebat.Hebat gile wa cakap lu.Potek tenung je muke atau gambar mane-mane minah,pasti dier dapat menceritakan apekah cara untuk sambar perempuan tersebut.Begitulah hebat Potek sehingga dier mempunyai ramai skendel yang cun melecun tapi takde awek.Biase la kate buaye.Buaye mane ade awek.

Hobi kereta dan perempuan adalah satu kombinasi yang terbaik untuk menjadi seorang kasanova.Oleh sebab itu,saya menggelarkan Potek sebagai seorang kasanova.Dia selalu bagi saya ilmu-ilmu untuk tekel mane-mane awek yang lalu lalang tapi saye tak nak gune sebab saya tak pernah dengar betul-betul pon ape yang Potek selalu cakap.Jadi saya tak pernah dapat menangkap intipati rahsia-rahsia untuk kacau awek tepi jalan.Kalau setakat lalu sebelah bagi salam tu saya reti la.Budak tadika pon boleh buat.

Akan tetapi,Potek mempunyai satu lagi hobi yang menjadi minatnya sejak saya mengenali Potek.Hobi utamanya itu lebih hebat daripada hobi kereta dan perempuan.

Potek amat menggemari untuk menutup mata,membaringkan diri di atas tilam,lantai atau toto.Dalam erti kata Bahasa Malaysia yang sebenar,Potek sangat suka tidur.Potek mampu tidur 20 jam sehari tanpa bangun.Kalau ade bangun pon,Potek hanya bukak mata,carik telefon bimbitnya dan tidur semula.Walaupun rakan-rakannya berada di dalam biliknya dan berbuat bising,Potek dengan selambe kataknye tidur.

Potek mampu tidur dalam ape jua jenis keadaan.Panas ke,ribut ke,taufan ke,takde elektrik ke,Potek tetap boleh tidur kerana di dalam otaknya,jika dier nak tidur,dier pasti akan tidur.Ramai rakan-rakan Potek,termasuk saya.Sudah masak dengan hobinya.Jika kami semua nampak Potek tidur,kami akan menggunakan tenaga yang paling minima untuk mengejutnya dari tidur kerana jika menggunakan tenaga banyak sekalipun,Potek akan tetap tidur.

Itulah cerita pasal Potek,kawan saya.Dikala saya tengah menulis karangan autobiografi ini,Potek sedang tidur dengan telefon bimbit di tangan kanannya dan dier sudah tidur hampir 9 jam.

Jumaat, Mac 19

alif.ga.ya.nun.dal.alif

Agenda,agenda,agenda

Agenda ada di mana-mana
Tidak kira mengapa
Tidak kira siapa
Tidak kira apa
Agenda ada di mana-mana

Mengapa agenda?
Siapa agenda?
Apa itu agenda?

Dimana konsep Tuhan
Jika agenda diagungkan?

Dimana konsep kemanusiaan
Jika agenda diutamakan?

Dimana konsep kesederhanaan
Jika agenda diketengahkan?

Kerana itu kita manusia
Sering alpa mengejar dunia
Dunia yang fana penghujungnya tiba
Namun siapa peduli
Baik penyangak mahupun menteri
Tidak terkecuali imam,sami mahupun paderi
Semua punya agenda tersendiri

"Adakah aku rugi?Tidak sama sekali"

Luahan kata seorang tuhan
Tuhan di dalam dunia rekaan
Rekaan fantasi kepala gila
Gila akan perkataan agenda

Agenda tercipta
Agenda dicita

Agenda memaling arah
Tuhan juga kau marah

Agenda

Penggerak dunia sejak wujudnya dunia
Tidak kira anda siapa
Pasti wujud akan agenda di kepala
Namun ramai yang lupa
Akan agenda itu adalah bahaya

Agenda itu adalah pembunuh
Agenda itu adalah perosak
Agenda itu adalah syaitan

Tetapi

Akan jika tiba masanya
Agenda itu adalah khayalan masa
Sudah pasti akan manusia
Hilang selera tinggal di dunia