Memandang ke langit melihat awan
Awan yang berarak sangatlah tebal
Marilah mari kawanku sekalian
Membaca celotehku sampai bebal

Rabu, April 22

Unta & Babi

Tersebutlah al-kisah di zaman dahulu kala,dikala Iskandar Zulkarnain @ Alexander the Great meluaskan jajahannya disegenap pelusuk benua,seekor unta sedang berjalan-jalan membuang mase sebab unta tersebut mempunyai sebuah kehidupan yang sangat bosan dan hambar.tiap2 ari kerje unta tersebut hanyalah makan,tido,makan,berak,makan,tido.bosankan hidup beliau?

sedang si unta sedang asyik berjalan,tiba2 si unta tersebut terasa amat dahaga."uish.dahage sial.dah 2 hari tak pekene H2O.dahage gile wei.arrrghhhh...."bisik unta sendirian.lalu bermulalah pengembaraan si unta merentas padang pasir Sahara untuk mencari sumber air yang agak bersih untuk diminum.

selang 2 purnama,pencariannya bagai tiada penamat.pandang kiri nampak pasir,pandang kanan nampak bonggol pasir.pandang depan dah tentu arr nampak pasir (gile hambar lawak)."sial wei.2 bulan lebih ah aku tak minum air.mau mampus aku camni.aku taknak mati lagi dow.aku tak kawen lagi."kata si unta.kasihan pada si unta,beliau sudah merentasi padang pasir tersebut namun masih tidak kelihatan setitik air."kalau arrr aku ade tangan dah lame aku tebas pokok kaktus minum air kaktus.sedap tak sedap blakang cite janji aku dapat minum.airrr....dimanakah andaaaaaa......"keluh unta sendirian.

sedang asik memandang kiri dan kanan mencari air,si unta terlihat akan kelibat hitam bertepek atas bukit pasir."ah pegi mampus ah.bukan air kot."bisik hati si unta.namun,disebabkan si mangkuk ayun ni cepat sangat teruja melihat benda ganjil dan aneh,si unta tersebut membazirkan saki baki tenaga yang ada untuk melihat kelibat hitam tersebut dengan lebih dekat.

barangkali si unta tersebut sudah lupa bahawa sikapnya itulah yang telah menyebabkan beliau terperangkap di kawasan padang pasir.mane taknye,ade ke bodo sgt pegi kejar kala jengking mase tgh konvoi dengan unta2 lain.akhirnye sesat sampai sekarang,padan muke.

setelah melangkah hampir 23 langkah,daya penglihatan si unta tersebut dapat melihat apakah kelibat hitam yang jalan bapak perlahan kalah siput babi.seekor makhluk yang berbulu agak lebat,berkulit gelap,memiliki sepasang taring tumpul di hujung mulut dan ciri2 yang paling jelas,2 lubang hidung yang bapak besar!

"huk alloh.nate gapo dio ni.dok rajin napok lagi nate huduh nok mapuh ni dok jale2 dkat pade pasir ni.kalu huduh sajo dakpo,ni hidung bapok beso.kaloh lube jubo aku.kalu aku tohok 20 bate rokok gak,de lagi nok tohok 2 utir ngeceh.gilo"ujar si unta dalam bahase kelantan.lalu,berkat keazaman di timba sepanjang beliau menjadi khadam angkat barang Trans-Africa,si unta tersebut mendekati kelibat buruk tersebut............




bersambung pulak daaa.......

1 suare sumbang:

puteri nur sarah berkata...

ahahahha klakar2
dh la tetibe je unta tu ley kecek kelate hahaha
cpt2 smbung!